5 najlepszych soundtracków z gier

5 najlepszych soundtracków z gier

Sięgając po nową lub zupełnie nieznaną nam produkcję, przede wszystkim skupiamy się na jej fabule, mechanice rozgrywki i oprawie graficznej, jednocześnie pomijając równie ważny, integralny element zabawy, jakim jest soundtrack. Muzyka, która towarzyszy nam podczas eksploracji wirtualnego świata, poznawaniu losów głównego protagonisty lub całej fabuły gry, odgrywa równie ważną rolę, co wspomniane przeze mnie wcześniej składowe cyfrowej rozrywki. To ona nadaje wyrazistości i unikalnego klimatu, czy również pomaga umiejscowić fabułę w czasie. W dzisiejszym materiale postaram się przedstawić Wam 5 najciekawszych ścieżek dźwiękowych w grach, zapraszam!

Pierwszą produkcją, którą weźmiemy pod lupę, będzie trzecia odsłona serii gier o Geralcie z Rivii. Wiedźmin 3: Dziki Gon studia CD Projekt RED to znana każdemu pasjonatowi zdygitalizowanej rozrywki gra typu action RPG. Mówiąc o tejże produkcji, która kipi i ocieka klimatem średniowiecznego fantasy, kojarzy nam się ona głównie ze znakomitą mechaniką rozgrywki i genialną fabułą, której fundamentem jest twórczość Sapkowskiego oraz z zapierającą dech w piersiach oprawą graficzną. Skupmy się jednak na ścieżce dźwiękowej, która często zostaje przez odbiorców potraktowana po macoszemu. To właśnie muzyka  sprawia, że podczas przemierzania bajkowych krain, od dźwiękowych wrażeń dostajemy gęsiej skórki. Dzięki niej zagłębiamy się jeszcze bardziej w ludowej konwencji świata przedstawionego. Specyficzne udźwiękowienie w grze Wiedźmin ma na celu nadać fabule słowiańskiego twistu, dlatego też CD Projekt RED do swojej produkcji zatrudnił Percival Schuttenbach – fascynatów historii oraz archeologii doświadczalnej, a zarazem wielkich adoratorów kultury słowiańskiej. Artyści tworzą słowiański folk metalowy, jak i również są wielkimi miłośnikami sagi Wiedźmin, gdyż sama nazwa zespołu to nawiązanie do postaci gnoma z twórczości Sapkowskiego. Przy oprawie muzycznej do gry pracował również znakomity kompozytor Mikołaj Stroiński, który nad swoimi dziełami pracuje w Los Angeles. Swoją twórczość skupia przede wszystkim na muzyce filmowej, ale również komponuje do seriali i gier. Dzięki współpracy tych ludzi i ich twórczości,  Wiedźmin 3: Dziki Gon ma niepowtarzalny, unikatowy i ludowy klimat, który wzbogaca rozgrywkę .

Drugą pozycją na liście dźwiękowo eminentnych produkcji jest Mafia II, stworzona przez studio 2k Czech. Gra umożliwia nam poznanie struktur włoskiej mafii oraz zmierzenie się z codziennymi problemami członka zorganizowanej grupy przestępczej. Wcielamy się bowiem w Vittoria Antonia Scalette, syna sycylijskich imigrantów, który z wojennego weterana przeobraża się w mafijnego boss’a. Wróćmy jednak do oprawy muzycznej, bo to właśnie ona pozwala poczuć klimat lat 40. i 50. W tymże okresie  mamy szanse poznać naszego sycylijskiego protagonistę. Soundtrack tworzą hity ówczesnych list przebojów, czyli między innymi utwory Little Richarda, Peggy Lee, The Andrews Sisters czy Roya Hamiltona. Muzyka w połączeniu ze świetną fabułą pozwala nam doświadczyć unikatowych i niezapomnianych wrażeń. Takie sceny jak powrót Vito Scaletty  z wojny do rodzinnego miasta na święta, gdzie z kamienicy jego matki dobywa się klimatyczny zimowy utwór ,,Let it snow” Deana Martina, zostają nam na długo w pamięci.

Trzeci numer na naszej liście to stworzone przez dwuosobowe studio Dennaton Games ,,Hotline Miami”. Akcja gry toczy się w latach 80. XXw., w słonecznym Miami. Gracz wciela się tu w postać bezlitosnego płatnego mordercy. Poziomy przepełnione są jaskrawą kolorystyką,  niektórzy wrogowie noszą też charakterystyczne dla tamtych czasów białe smokingi oraz fryzury ”na detektywa” Jamesa  Crocketta (Miami Vice). Retro konwencja gry dopełniona i  wzmocniona została przez nieco niekonwencjonalny – lecz dodający animuszu podczas krwawych i brutalnych misji – soundtrack. Oprawa muzyczna składa się przede wszystkim z synthwaveowej i elektronicznej muzyki, która ani nie przyprawia o ból głowy, ani nie przynudza. Utwory typu ,,Hydrogen” zespołu M.O.O.N sprawiają, że budzi się w nas instynkt mordercy i wręcz z rozkoszą likwidujemy kolejne cele.  Muzyka ta współgra z klimatem lat 80. i kojarzy nam się  z dźwiękami pierwszych gier wideo. Cała ścieżka dźwiękowa składa się z 22 utworów twórców takich jak: Sun Araw,  Jasper Byrne,  M.O.O.N.,  czy Scattle.

Naszą „czwórką” w dzisiejszym zestawieniu jest Assasin’s Creed: Black flag – szósta odsłona serii i flagowa produkcja studia Ubisoft Assassin’s Creed. W tejże części dane nam jest wcielić się w Edwarda Kenwaya – pochodzącego z Walii osiemnastowiecznego pirata. Jak zdążyli przyzwyczaić nas autorzy produkcji, fabuła to porywająca i pełna zwrotów akcji historia o przygodach korsarza. Jednak tym, co definiuje produkcję Ubisoftu, są morskie rejsy, które z pewnością stanowią połowę czasu trwania głównego wątku fabularnego. Pirackie wojaże to przede wszystkim niesamowita mechanika sterowania okrętu, zapierające dech w piersiach zmiany pogodowe oraz fizyka  wzburzonego oceanu i okrętu, miotanego przez silne szkwały wietrzne. Niejako klamrą, która stawia kropkę nad i, są zagrzewające do bezlitosnych grabieży, abordaży i przelewania krwi w imię wolności – pirackie szanty. W czasie misji jesteśmy w stanie zbierać poukrywane na mapie świata pirackie przyśpiewki. Jako kapitan statku możemy wybrać dowolną z nich i kazać swym marynarzom z dumą ją wyśpiewywać. Wysłuchać możemy nawet najbardziej znane pieśni  jak np. ,,Drunken Sailor” czy ,,Roll , Boys, Roll”. Cała ścieżka dźwiękowa zawiera 44 utwory skomponowane przez Briana Tylera.

Piątym, i ostatnim numerem na naszej liście, jest  Mafia 3 stworzona przez zespół Hangar 13. Autorzy gry zabierają nas w zupełnie odmienne klimaty niż w poprzednich częściach serii,  akcja fabuły zaczyna się bowiem w roku 1968, gdzie to główny bohater Lincoln Clay,  po powrocie z wojny w Wietnamie, wkracza na ścieżkę kariery przestępczej. Autorzy, oprócz miodnej fabuły, gwarantują nam zwiedzanie i eksplorację zakątków Nowego Orleanu przy klimatycznej, nadającej wyrazu i pozwalającej jeszcze bardziej przybliżyć graczowi realia przełomu lat 60. i 70., muzyce. W trakcie poznawania przygód Lincolna, wysłuchać możemy wielkich artystów takich jak Rolling Stones, Sam Cook, Otis Redding, Creedence Clearwater Revival i wielu, wielu innych. Utwory te nawiązują przede wszystkim do ówczesnych konfliktów na tle rasowym, a także loterii, która typowała młodych amerykanów do służby w wojnie w  Wietnamie oraz problemów z ustrojem politycznym USA ówczesnych lat. Muzyka nadaje grze kolorytu i buntowniczego, pełnego przemocy charakteru. Jednak  to również ona podczas podróży między lokacjami sprawia, że pojawia się uśmiech na naszych twarzach, a nóżka sama  tupie. W soundtracku widoczny jest kontrast: utwory pełne energii, szczęścia, kojarzące się nam z ówczesnymi hipisami i te,  które miały na celu wyrażać niezadowolenie z zaistniałej sytuacji w kraju oraz chęci zmiany. Po raz kolejny oprawa muzyczna w serii Mafia rzuca graczy na kolana.

Przedstawione  przeze mnie produkcje, moim zdaniem, należą do grupy najlepiej udźwiękowionych gier minionych lat. Soundtracki w większości przypadków posiadają własne odrębne wydanie, a niektóre z nich wyprodukowane  zostały w specjalnych edycjach z całą ścieżką dźwiękową na winylu.

One thought on “5 najlepszych soundtracków z gier

  1. Soundtrack w Black Flag to prawdziwy majstersztyk, można się zatracić w pirackim klimacie. Super artykuł, trzymam kciuki za rozwój 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *