Foxhole, czyli wojna globalna we Wczesnym Dostępie

Foxhole, czyli wojna globalna we Wczesnym Dostępie

Wielka Wojna jest tematem coraz większej ilości gier, mieliśmy przecież Valiant Hearts, Verdun, czy też popularnego Battlefielda 1. Dziś jednak porozmawiamy o dużo mniejszej, niezależnej produkcji wrzucającej gracza w wir wojennych wydarzeń, inspirowanych potyczkami I Wojny Światowej – Foxhole. 

O produkcji dowiedziałem się nieco przypadkowo, scrollując aktualności. Ku mojemu zdziwieniu, Foxhole początkowo nie cieszył się sporą popularnością, mimo że Świetna grafika, rzut izometryczny i dowolność rozgrywki aż krzyczała do mnie: „KUP MNIE”. Jak się okazało, po zaledwie kilku dniach pobytu w Early Accessie, produkcja studia Clapfoot zapełniła się graczami z całego świata. Obecnie na Steamie utrzymuje średnią ocen 9,2/10, co tylko zachęca kolejnych odbiorców. Dziś postaram się Wam przybliżyć fenomen tej produkcji, pokazując jak bardzo różni się ona od wszystkich gier w jakie mieliście okazję zagrać. 

Foxhole to nietypowe MMO, w którym gracz wciela się w postać żołnierza przebywającego na fikcyjnym froncie. Takich jak my znajdziemy na mapie aż 140 – po 70 osób na stronę konfliktu. Oprócz tak przytłaczającej ilości graczy, Foxhole wyróżnia się niesamowitym pomysłem na całą rozgrywkę – nie mamy ściśle wyznaczonego zadania w grupie. Możemy przyjmować dowolne funkcje, nie przejmując się drzewkami umiejętności czy jakimikolwiek klasami. Wszystko zależy więc od Waszego widzimisię i tego, czy naprawdę chcecie pomóc swej drużynie. Nieraz bowiem zdarzyło mi się, że jakiś pseudo kolega podkradł mi surowce do budowy, czy nawet całą ciężarówkę z materiałami. Należy więc uważać na to co się robi i mieć oczy dookoła głowy, w przeciwnym wypadku gra w Foxhole stanie się dla Was męczarnią. 

Na samym początku mojej przygody z Foxhole postanowiłem nieco powalczyć na froncie z bronią w ręku, a niekoniecznie za kierownicą ciężarówki transportowej. Zabrałem więc z bazy to co trzeba i ruszyłem do boju. Jak się okazało, większość przeciwników nie sprawiała jakichkolwiek kłopotów – szybciutko ginęli jeden po drugim. Dlaczego? Prawdopodobnie dlatego, że ich ciężarówka z lepszą bronią nie dojechała na front w odpowiednim czasie. Wtedy zrozumiałem, że może i dobrze sobie radzę w walce bezpośredniej, ale bez odpowiedniego zaplecza nic bym nie zdziałał. Postanowiłem więc sprawdzić jak Foxhole radzi sobie z craftingiem i pozyskiwaniem surowców. 

Tu niestety lekko się rozczarowałem, gdyż cały proces jest bardzo czasochłonny i wymaga co najmniej kilku godzin nauki i wprawiania się. Jeśli chcielibyście zbudować sobie np. ciężarówkę lub magazynek do pistoletu maszynowego, wcześniej musicie uzbierać kilkadziesiąt do kilkuset jednostek Basic Materials. Z kolei by je wytworzyć potrzebujecie kilkaset jednostek Scrapu, który zdobywacie uderzając młotkiem w sterty śmieci. Może nie wydaje się to skomplikowane, ale uwierzcie mi – jest. Nawet jak już uzbieracie scrapy, musicie przenieść je do fabryki przetwórczej, która często umiejscowiona jest kilkaset metrów od źródła podstawowego surowca. Następnie należy przenieść wszystko do fabryki pojazdów lub fabryki amunicji, pamiętając przy tym, że nasz żołnierz będąc przeciążonym szybciej się męczy i nie może biegać. 

Później jest już nieco lepiej, gdyż posiadając pojazd możemy wreszcie zabierać z magazynów wszystko co potrzeba akurat w danej chwili naszej drużynie. Od amunicji po materiały do tworzenia okopów czy innych ważnych dla armii budynków takich jak fabryka broni, warsztat samochodowy, a nawet okopy, i stanowiska strzelnicze. Szczerze mówiąc, grając w Foxhole przez dobre kilkanaście godzin nie zdarzyło mi się by ktoś poprosił mnie o zbudowanie umocnień, zatem podejrzewam, że jest to potrzebne jedynie w początkowej fazie rozgrywki. Jeśli już przy tym jesteśmy – w Foxhole wojna toczy się non-stop nawet jeśli wyjdziemy z gry. Gracze z całego świata walczą na danej mapie o dominację przez 24h na dobę, dlatego warto dołączać się do serwerów, na których już mieliśmy szansę coś zdziałać. W innym wypadku będziecie czuli się jak dziecko we mgle – wrzuceni w sam środek konfliktu, bez żadnego wyposażenia ani pojęcia o tym co obecnie się dzieje. 

Graficznie, Foxhole prezentuje się naprawdę pięknie. Devowie postawili na uproszczone modele postaci oraz terenu, przez co gra wydaje się dość cukierkowa i przyjazna mimo wojennej tematyki. Szczerze mówiąc, zupełnie mi to nie przeszkadzało, dopóki nie musiałem pieszo biegać pomiędzy posterunkami, przemierzając kilometry pustkowi, wyglądających cały czas tak samo. Jeśli chodzi o audio to tu również postawiono na prostotę – dźwięki strzałów brzmią podobnie, niezależnie od używanej przez nas broni. Tym razem nie uważam tego za mankament, gdyż bardzo przyjemnie się ich słucha, nawet jeśli przez kilka takich strzałów zginiemy.  

Podsumowanie:

Foxhole to produkcja dla osób, którzy mają sporo czasu i zero życia prywatnego. Nudę w domu i brak żywych znajomych można spokojnie zrekompensować bawieniem się w wojnę oraz rzucaniem rozkazów na oficjalnym kanale Discord. Jeśli jednak mieszkacie z dziewczyną, kolegą, czy kimkolwiek kto niezbyt toleruje wyzwiska nastolatków co chwilę wybrzmiewające z Waszych głośników, to nie macie tu czego szukać. Dodatkowo, jeśli liczyliście, że w 1-2h zrobicie w Foxhole coś pożytecznego, to również nie ma sensu by zagłębiać się w tę produkcję. Tu potrzeba czasu, cierpliwości i zgrania z często nieuprzejmymi ludźmi. Można by rzec, samo życie… 

Paweł Wysowski

Od niedawna twórca treści wideo w Polygamia.pl. W przerwie między graniem w tytuły AAA i czytaniem książek mistrza horrorów (Stephena Kinga), ogrywa mniejsze, niezależne tytuły. Fan wszelkiego rodzaju roguelike’ów oraz gier obarczonych ciężkimi wyborami moralnymi.

One thought on “Foxhole, czyli wojna globalna we Wczesnym Dostępie

  1. To prawda, temat Wielkiej Wojny przechodzi renesans w ostatnich latach. Zastanawiam się właśnie nad ograniem Verdun, zwłaszcza, że czeka na uzupełnienie mój ranking gier. Polecacie ten tytuł? Co Was w nim urzekło najbardziej?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *